Піраміда Хеопса (Хуфу) —
найбільша з-поміж єгипетських пірамід, єдине з «Семи див світу», яке збереглося
до наших днів. Входить у трійку найвідоміших пірамід на плато Гіза — Хеопса,
Хефрена і Мікерина.
Піраміда знаходиться на західному
березі Нілу, в некрополі міста Гіза і є комплексом стародавніх пам’ятників, які
в часиєгипетських фараонів були частиною стародавнього міста Мемфіс (сьогодні
частина Великого Каїру). За монументальністю і обробкою вона перевершує всі
інші піраміди на території Єгипту.
Більшість єгиптологів вважають,
що піраміда була побудована біля 2560 року до н. е. і є гробницею єгипетського
фараона IV династії Хуфу (Хеопса). Проте не вдалося знайти жодного напису
відносно дати створення цієї грандіозної споруди, тому існують і інші теорії
щодо датування і призначення Великої піраміди.
За давніми переказами, Мавсол був
правителем Карії, країни що входила до складу Перської імперії,
з 377 по 353 рік до н. е. Столицею області було
місто Галікарнас. Мавсол змінив свого батька на посаді повелителя міста і сатрапа провінції.
Мавсол одружився на своїй сестрі
Артемізії. Набуваючи все більшої могутності, він став задумуватися про гробницю
для себе і своєї цариці. На його думку, це повинна була бути надзвичайна
гробниця. Мавсол мріяв про величний пам’ятник, який би нагадував світу про його
багатство і могутність ще довго після його смерті.
Помер Мавсол до закінчення робіт над
гробницею, але його вдова продовжувала керувати будівництвом до повного
завершення, приблизно в 350 року до н. е. Гробниця була
названа мавзолеєм, на ім’я царя, і це слово стало означати всяку значну і
величну гробницю.
До будівництва і оздоблення мавзолею
були залучені відомі майстри, в тому числі прославлені
скульптори Скопас, Бріаксид і Леохар. Останній служив
придворним скульптором Александра Македонського, його творчість високо
поціновував древньогрецький філософ Платон.
Храм Артеміди — храм грецької
богині Артеміди в місті Ефес, Мала Азія. Одне з Семи чудес стародавнього світу.
Руїни храму розташовані поблизу курорту
Кушадаси, що на південний захід від Ізміру, на південь від Бурси, на північ від
Мармарису і на схід від Памуккале.
Хоча заснування храму Артеміди
(Артемісіону) належить до 7 сторіччя до н. е., сама споруда була побудована у
450 році до н. е. Будівництво субсидував лідійський цар Крез (Кросус), а проект
розробив грецький архітектор Персіфон (Херсіфрон) із Кносса, який почав
будівництво, але після його смерті будівництво продовжували його син Метаген, а
потім архітектори Пеоніт та Деметрій. Будівлю прикрашали бронзові статуї, створені такими
скульпторами, як Фідій, Поліклет, Кресилус і Фрадмон.
Херсіфрон
запропонував будувати храм, оперезаний подвійним рядом колон, але справа
ускладнювалась тим, що поруч не було мармуру. Допоміг випадок:
Пастух Піксодор пас стадо на пагорбах біля Ефеса. Два
барана почали бійку, під час якої один з них з розбігу вдарився об скелю, від
якої відлетів білий уламок. Коли пастух зрозумів, що в нього в руках мармур він
поспішив до міста, де зраділі мешканці міста нагородили його дорогими
подарунками.
Храм являв собою прямокутну будівлю із мармуру та
дерева довжиною 105 та шириною 51 метр, обнесену з усіх сторін подвійною
колонадою із 127 колон висотою 18 метрів. Відомостей про оздоблення храму не
збереглося, але відомо що всередені знаходилась облицьована золотомстатуя
Артеміди висотою понад 2 м.
Унікальним
був сам спосіб побудови храму. Він був зведений на болотистому ґрунті.
Незвичність вибору місця пояснювалася прагненням будівельників уникнути
руйнування храму внаслідок частих землетрусів і пожеж. На думку архітектора
Херсифрона, м’який болотистий ґрунт слугував амортизатором при землетрусах, а
щоб запобігти осіданню величезної кам’яної будівлі, було вирішено заповнити котлован
сумішшю деревного вугілля і вовни.
Статуя Зевса не збереглась
донині, проте численні описи в творах древніх істориків, археологічні знахідки
(невеликі копії, зображення на монетах) донесли до нас скульптурний образ
давньогрецького божества.
Хрисоелефантинна статуя бога
заввишки сягала 12 м 40 см. Масивний п’єдестал статуї близько 3,5 метрів
висотою прикрашали позолочені фігури, що зображувалиолімпійських богів. На
цьому п’єдесталі, який представляв подобу Олімпу, знаходився трон, створений із
золота і дорогоцінних каменів з безліччю різних прикрас із слонової кістки і
чорного дерева.
Статуя Зевса є виразом
світоправлячої могутності і разом батьківської ніжності, представлена сидячи на
троні. Оливковий вінок прикрашав голову Громовержця, борода хвилястими пасмами
обрамовувала його обличчя, з лівого плеча спадав плащ, що прикривав частину
ніг. У лівій руці бог тримав скіпетр, увінчаний орлом, а на простягнутій правій
руці стояла богиня Ніка із золота і слонової кістки. Фігура Зевса була виконана
з дерева, і на цю основу за допомогою бронзових і залізних цвяхів, спеціальних
гачків кріпилися деталі з слонової кістки і золота — така техніка і називається
хрисоелефантинною. Обличчя, руки й інші оголені частини тіла виконані зі
слонової кістки, волосся і борода, вінок, плащ і сандалі — із золота, очі — з
коштовних каменів.
Трон виготовили, за одними
джерелами, з кедра, за іншими — з чорного дерева і вкрили золотом і слоновою
кісткою. Ніжки трону прикрашали фігурки танцюючої Ніки — богині Перемоги. Ручки
трону підтримували сфінкси, а його спинку прикрашали Харити — богині краси,
дочки Зевса і Гери. Перед п’єдесталом, із зображенням сцени народження
Афродіти, був облаштований невеликий басейн, викладений блакитним елевсинським
каменем і білим мармуром. Зі слів древньогрецький письменника Павсанія (2 ст.
н. е.), він служив для стоку залишків оливкової олії, якою регулярно змащували
статую (масло зберігало слонову кістку від розсихання). Світло, що проникало
крізь двері темного храму, відбиваючись від гладкої поверхні рідини в басейні,
падало на золото одягу Зевса і освітлювало його голову. Мандрівникам, що
входили в храм, здавалося, наче сяйво йде від самого лику божества.
Сади Семіраміди
За древніми
переказами, Висячі Сади Семіраміди містилися на східному березі річки Євфрат,
приблизно за 50 км від південногоБагдада (Ірак).
Історія
створення цього Чуда світу сягає давніх часів. Тоді вавилонський цар
Навуходоносор II (605 — 562 р. до н. е.) для боротьби проти головного ворога —
Ассирії, війська якої двічі руйнували столицю держави Вавилон, уклав військовий
союз з Кнаксаром, царем Мідії. Перемігши, вони розділили територію Ассирії між
собою. Військовий союз був зміцнений одруженням Навуходоносора II на дочці
мідійського царя Семіраміді.
Запорошений і
шумний Вавилон, розташований на голій піщаній рівнині, не радував царицю, яка
зросла в гористій і зеленій Мідії. Щоб утішити її, Навуходоносор наказав звести
«висячі сади».
Зараз найбільш
точні відомості про Сади виходять від грецьких істориків, наприклад, від
Вероссуса й Діодоруса, але опис Садів досить мізерний. Ось як описані сади в
їхніх свідченнях:
Сад — чотирикутний, і кожна сторона його —
чотири плетри завдовжки. Він складається з дугоподібних сховищ, які
розташовуються у шаховому порядку на зразок кубічним підставам.Сходження до
самої верхньої тераси можливе сходами…
В
архітектурному плані Висячі Сади являли собою піраміду, що складалася з чотирьох
ярусів — платформ, їх підтримували колони висотою до 25 м. Нижній ярус мав
форму неправильного чотирикутника, найбільша сторона якого становила 42 м,
найменша — 34 м. Щоб запобігти просочуванню поливної води, поверхню кожної
платформи спочатку покривали шаром тростини, змішаної з асфальтом, потім двома
шарами цегли, скріпленої гіпсовим розчином, поверх усього укладалися свинцеві
плити. На них товстим шаром лежала родюча земля, куди було висаджене насіння
різних трав, квітів, чагарників, дерев. Піраміда нагадувала вічно квітучий
зелений пагорб.
У порожнині
однієї з колон вміщувалися труби, по них день і ніч насосами подавалася вода з
Євфрату на верхній ярус садів, звідки, стікаючи струмочками і невеликими
водоспадами, зрошувала рослини нижніх ярусів. Чудом здавалося дзюрчання води,
тінь і прохолода серед дерев, вивезених з далекої Мідії.
Нині єдиний
слід колись грандіозного пам’ятника інженерної думки — відкрита завдяки
розкопкам Роберта Кольдевея у 1898 мережа пересічних траншей поблизу іракського
міста Хілле (за 90 км від Багдада), в зрізах яких і зараз видно сліди
напівзруйнованої кладки …
Александрійський
маяк
Александрійський
маяк — єдине з Семи чудес стародавнього світу, яке несло в собі не тільки
архітектурну елегантність, але й практичну функцію. Маяк знаходився на острові
Фарос (сьогодні це мис в межах міста Александрія у Єгипті). Він гарантував
морякам безпечне повернення у Велику Гавань. Упродовж всього існування маяк був
третьою найвищою спорудою на Землі(після пірамід Хеопса та Хафри).
Після
завоювання Єгипту у 332 році до н. е. Олександр Македонський вирішив заснувати
там нову столицю. Так виниклаАлександрія.
Місце для
нового міста обиралося ретельно. Замість того, щоб заснувати його у дельті
Ніла, було обрано район, розташований за двадцять миль на захід, щоб мул і
бруд, принесені річкою, не засмічували міську гавань. Південна околиця міста
закінчувалася озером Мареотіс. Після того, як був побудований канал між озером
і Нілом, місто мало дві гавані: одна для руху по Нілу, інша для
середземноморської морської торгівлі. Олександр помер близько 323 року до н.е,
і будівництво міста завершувалося Птоломеєм II. За його правління Александрія
досягла багатства і процвітання.
Висота маяка
була 135 м, а його світло було видно на відстані 60 км (за іншими свідченнями,
до 100 км). Нижня частина являла собою чотиригранну призму 60-метрової висоти з
квадратною основою, довжина сторони якої становила 30 м. У внутрішніх
приміщеннях зберігався різний інвентар, а плоский дах, прикрашений по кутках
величезнимистатуями Тритона, служив основою середньої частини. Це була
40-метрова восьмигранна призма-вежа, облицьована білим мармуром. Верхня (третя)
частина маяка була споруджена у формі циліндричної колонади — 8 колон несли
купол, увінчаний 7-метровою бронзовою фігурою повелителя морів Посейдона.
Джерелом світла служило велике багаття, що постійно підтримувалося. Яким чином
досягалася яскравість і дальність свічення досі не встановлено. За однією з
версій, цей ефект досягався за допомогою величезних дзеркал з полірованої
бронзи або скла. За іншою — завдяки використанню прозорих шліфованих каменів-лінз.
У сліпучому
блиску маяка, як в фокусі, сконцентрувалася вся мудрість, сила думки і глибина
знань великих вчених Мусейону. Але сильний землетрус у травні 1100 року
зруйнував маяк майже до основи. У середні віки залишки подіуму Александрійського
маяка були вбудовані в турецьку фортецю Кайт Бий. Зараз вона перетворена у
єгипетський військовий форт. Тому добратися до залишків маяка неможливо навіть
вченим-археологам.
Колос Родоський
Колос
Родоський — величезна статуя грецького бога Сонця Геліоса, споруджена між 292
та 280 роками до н. е. на вході до гавані острова Родос, Греція, учнем Лісіппа,
Харесом із Лондоса. Статуя вважалася одним із Семи Чудес Античного Світу: за
час свого існування була вона найвищою статуєю світу, висотою 70 ліктів (31,5
м).
Після швидкої
смерті Александра Македонського у 323 році до н. е. відсутність єдиного
спадкоємця престолу породила численні міжусобні війни між його полководцями.
Урешті-решт, імперія розпалася на чотири частини, а Родос відділився та увійшов
у союз ізПтолемеєм Сотером, тодішним завойовником Єгипту. Союз контролював
значну частину торгових шляхів у східному Середземномор’ї, включно із виходом
до Егейського моря.
У 305 році до
н. е. військо Антиґона Одноокого, повелителя на чолі із його сином, Деметрієм
І, «завойовником міст», узяло в облогу Родос з армією чисельністю 40 000
чоловік. Проте місто було добре укріплене, і Деметрію довелося будувати високі
облогові башти, щоб дістатись до стін міста. Погані погодні умови, хитрість та
запеклий опір родосців ніяк не сприяли завоюванню міста.
У 304 році до
н. е. Птолемей відправив свій флот на допомогу місту і Деметрію довелось
поспішно відступити, залишивши майже все військове приладдя. Щоб відсвяткувати
перемогу, родосці продали військові трофеї за 300 талантів і на виручені гроші
вирішили збудувати грандіозну статую своєму заступнику, богу Сонця Геліосу.
Місце для
статуї підібрали на вході у гавань до остова Родос. Геліос був не просто
особливо шановним божеством на острові — він був його творцем. Вважалося, що не
маючи місця йому присвяченого, сонячний бог виніс острів на своїх руках з
морської глибини.
Кошти на
спорудження статуї отримали за рахунок продажу різноманітних облогових гармат,
кинутих ворогом при відступі. Серед них також чудо військової техніки —
гелеополіда — величезна облогова вежа, включно з тараном, катапультами,
майданчиками для розміщення штурмових загонів, перекидними містками.
Спорудження
монумента доручили відомому скульптору Харесу із Ліндоса, учню прославленого
Лісиппа. Раніше Лісипп спорудив 18-метрову статую Зевса у Таранто. Через 12
років перед жителями острова постала велична картина: біля входу в гавань на
біломармуровому пагорбі підносилася гігантська бронзова фігура бога Сонця.
На штучному
пагорбі Харес встановив три кам’яних стовпи — на двох з них кріпилися бронзові
деталі, що зображали ноги і торс гіганта, на третьому — деталі плаща.
«Збирання» статуї здійснювалося знизу вгору — спочатку формувалися ступні,
потім ікри і т. д. По мірі закріплення деталей їх засипали землею, створюючи
таким чином майданчик для роботи на вищому рівні. Лише коли статуя була повністю
готова, пагорб був прибраний.
База була
зроблена з білого мармуру, спершу були встановлені ноги статуї, а потім і вона
сама. Бронзова форма божества була закріплена залізними і
кам’янимиконструкціями. Його голову прикрашав вінець із семи променів Сонця, що
розходяться. Вважалося, що лівою рукою він підтримував спадаючий плащ, а
долонею правої, зігненою в лікті, прикривав очі, вдивляючись в морські далі,
поки не знайшлася монета міста Анхіала. На ній статуя Геліоса була зображена у
початковому вигляді. Бог тримав в лівій руці Діоніса, а в високо піднятій
правій руці виноградне ґроно, показуючи його покровителю виноградарства. За
свідченням римського вченого і письменника Плінія Старшого, який вивчав частини
зруйнованої скульптури, не кожному вдавалося обхопити великий палець на руці
гіганта.
Слава про
Колоса Родоського рознеслася по всьому Середземномор’ю, безліч мандрівників з
інших країн приїжджали помилуватися витвором мистецтва.
Немає коментарів:
Дописати коментар